Sunday, March 15, 2009

Akademi Fantasia 7 : Konsert Pertama

Minggu pertama ni, akak tak mau lah cerita banyak-banyak sangat pasal persembahan pelajar. Akak nak cerita sikit pasal suara dorang je, sedap atau tak sedap. Tapi orang cakap lain orang lain dia punya minat kan. Jadi ini berdasarkan pilihan akak je lah.

Basically selepas menonton konsert pertama ni akak rasa semua pelajar kali ini memang tidak ada masalah untuk menyanyi dan mempunyai bakat dan teknik tersendiri. Akademi hanya perlu polish dan menerapkan dan menitik beratkan elemen-elemen seperti persembahan, gerak tari, mengajar pelajar mencari feel dan mencari the wow atau x-factor pelajar supaya mereka boleh jadi performer yang baik. Tak perlu ajar jadi penyanyi, kerana mereka semua memang tidak ada masalah untuk menyanyi.

Somehow akak rasa kombinasi tenaga pengajar di bawah pengawasan Tiara akan berhasil dan boleh mewujudkan transformasi dengan gabungan tenaga Siti Hajar, Shafi dan Acis, Gabungan Ida Nerina dan cikgu fatty dan Guru tari yang baru .

Transformasi jugak dilihat dari perjalanan konsert yang tidak membuang masa dan meleweh-leweh (ada ke perkataan cam ni? Hik). Transformasi juga dilihat bila pelajar tidak lagi disimpan macam binatang dalam Zoo bila mereka ada sedikit interaksi dengan orang luar ketika membuat persembahan. Kalau dulu mereka di kurung di sekolah, dan bila buat persembahan stagenya sikitnya jauh untuk mengurangkan interaksi. Transformasi yang agak mendadak.

Tapi bila kita dok tengok balik cara stage dibina dengan sekumpulan peminat dok tepi menari-nari tak le transformasi sangat, sebab itu hanya gabungan konsep anugerah Era dan American Idol. Especially bila kerusi juri ditinggikan sikit. Kalau tukar kaler background dan lighting banyak warna biru dan rupa cam American Idol dah.

Oke lah, tak mau cerita banyak-banyak lagi, ni akak nak jadi juri tak perlu, walaupun sebenarnya kerja akak sikit punya banyak tak abis-abis tapi tetap nak menyemak jugak.

Ohh, ada satu lagi transformasi yang tak berlaku dan akak harap sangat jadinya, iaitu transformasi A.C Mizal jadi penonton di rumah je. Walaupun lawak-lawak bodoh dia tu dah sedikit tone done, tapi benci lah dia tu tetap nak menjerit-jerit cam orang gila nak tarik perhatian walaupun dia tau kalau dia berbisik pun, satu Malaysia boleh dengar suara dia kalau dah pakai microphone tu. Sebab tu le orang kasi microphone dan speaker besar-besar tu, supaya ko tak jerit-jerit le gila.


Adila 
suara dia ada idgham Ning Baizura bila dia tarik, especially masa dia sebut usaahhh lah terburu-buru, haaaakuuu hanya terlalu malu. At least dia tak cuba ikut macam Jac Victor, sebab sah-sah suara dia tak mampu. Walaupun pelajar pertama agak konfiden. Love the top, tapi seluar purple dan baju biru tu menyebabkan the whole assamble macam budak nak pergi melaram ke library.

Love the fringe, tapi rambut ikal pakai curling iron tu tak sesuai dengan dia. Cantik atas stage dan kalau buat rambut dia short china doll bob cut mesti meletop.





Sidi
Konfiden maut kata persembahan dia lebih baik dari penyanyi asal. Takde maknanya rangkap pertama je dah copycat penyanyi asal, pastu terus hazab. Well takde lah hazab mana, tapi nothing special. Takde stage presence, dan baju hitam tu langsung tak membantu dan nampak terlalu casual. Pergerakan dia tangan naik kiri, tangan naik kanan, tangan naik depan, tangan naik atas dah rupa macam persembahan magician lak.


Zizi
Ada very good body movement. Nampak macam lagu tu fun, tapi bila dia terlalu banyak gerak jadi macam tak natural. Suara dia sedap dan husky tapi dia macam tak cukup stamina. Dan bila dia hit notes tinggi dia tak clean dan squeky dan serak tak cantik yang. Dan rambut Farah Fawcett tu very der tak perlu.

Yazid
Suara Yazid sedap dan bulat-bulat bunyinya dan very der jantan sekali. Yazid pun seorang pelajar yang ada bakat semulajadi. Kalau dia di ajar untuk adlib dan lenggok-lenggokkan suara dia mesti dia meletop. Kalau tak suara sedap dia nampak macam begitu mendatar sangat.

Tengok dua tiga kali Yazid macam muka adlin Aman Ramli sikit-sikit. Sebab tu adlin tak suka dia kot, sebab dia handsome sikit dari adlin.


Isma
Tu dia, adik beradik masuk bertanding. Jenuh gak saudara mara nak pilih nak sms sapa. Nak pilih Tomok kat OIAM atau nak pilih Isma kat AF. Mesti bill telefon mak bapak dia melambung2 gila lepas ni. Emm tak perlu kot dia kat stage ni. Bukan setakat dia nyanyi, masa dia cakap pun ada sengau-sengau Datuk Siti. Kalau dia masuk pertandingan tiru suara Siti atau suara Elly Mazlin dia boleh menang kot. Rasanya cukup lah sorang copycat Datuk Siti kat Malaysia ni, tak payah lah lagi sorang. Tapi suara dia sebenarnya memang sedap.

Akim
Aiyakkk, apa le yang dia buat tu. Macam pelik tul dia atas stage. Pastu rambut dia tu kelakar nau rupanya, the whole package macam tak kena macam penyanyi cabaret je. Kongkang dan fake sangat. Sebab arrangement musicnya begitu jazzy, feel dia tak cukup untuk bawak jazz song. Dia tak mampu bawak lagu-lagu macam ni lagi.

Tapi sebab dia cute tak kisah lah. Tak lama lagi oke lah tu.


Claudia
Selain dari Rubisa most probably have the best vocal dalam AF kali init tapi execution yang tak cukup power. Namun begitu suara dia terlalu mirip Dayang Nurfaezah sangat. Kalau tadi kita ada copycat Siti, sekarang kita ada copycat Dayang. Masalah dengan suara-suara yang sama ni sedap tu sedap, tapi orang akan cepat bosan dan cepat lupa dengan penyanyi yang tidak unik. Dan sebaik mana pun dia nyanyi, dia akan tetap jadi the second best sahaja. Pakaian jaket kulit kedai bundle rempit beli kat chow kit tu adalah terlalu casual. Dah nampak macam pengkid lak.

Cuba kasi lagu Anggun pada Claudia mesti meletop.
Make up Claudia hazab. 

Hafiz
Tak yah cakap apa lah. Best sekali suara dia, walaupun rambut mu tetap menjadi pojaan. Tapi ini baru first concert. Tengok nanti macammana perkembangan dia dan adakah fame and fortune ini akan menewaskan bakat sebenarnya dan bagaimana dia fair dalam lagu-lagu dalam genre yang dia tidak minat. 
One thing good about him yang akak tengok bila dia menyanyi dia ada good body movement dan nampak macam natural pergerakan dia. Harap-harap takde le cikgu seni persembahan dok mengajar main guitar angin bila dia kena nyanyi lagu rock nanti. 


Rini
Maksimum konsert ketiga je. Bosan sekali. Kosong takde apa apa, tak sedap, takde feel, takde teknik betul dan adlib yang lingkup dan lemah.

Pendek kata busuk sebusuk2nya lah.

Obri
Bosan! Gih balik kerja bank . Muka pun tak komersil mana. Opss. Mati lah

Qhaud
Daffy Duck! Dia ni macam di amik semata-mata nak tarik balik minat pengundi2 yang gila-gila mengundi Mawi. Imej dan aura-aura lelaki melayu terakhir dan menantu pilihan mak bapak tu terserlah. Suara memang sedap tapi sebutan dia macam ada masalah. Tapi yang akak tak berkenan tu bukan sebab suara dia cacat, tapi sebab muka dia tu cam over confident u meluat lak aku nengok. Tapi senyuman dia agak menawan hati ku. Mungkin sebab mulut dia besar kot, jadi sebutan dia pelik.


Aisyah
Oke dan comel. Tak tau nak cakap apa. Biasa je tapi feel yang sedikit salah berbandingan dengan original singer.


Rubisa
Satu nama yang perlu dikekalkan dan jangan buang awal-awal. Kalau diberi peluang lebih lama lagi, pasti dia akan memberi impak kepada AF7 kali ini.





Aril
Emm, macam ada tak kena je dia ni. Macam ada something wrong. Persembahan dia macam tak ikhlas macam serba tak kena. Tapi kalau dia dah hyper active macam budak downsyndrome camtu nak buat camana ek. No puns intended. Dia ada vocal yang sedap” deep and husky, malahan lagi sedap dari Izwan Pilus (betul ke Izwan Pilus tu abang dia). Kecuali dia punya turun naik turun naik dan taranum dia (tu dia taranum katanya) tak sedap. Dia punya slur cam tak best lah.


Oke itu je lah. Penat lah. 
p/s: Tak nampak mana lagi transformasinya, tapi nampak banyak copy and paste sajork AF kali ini.

10 comments:

Ajami Hashim said...

"Obri
Bosan! Gih balik kerja bank . Muka pun tak komersil mana. Opss. Mati lah"

akak kejammm!

Kunangsepi said...

kak fiebie..saya mcm nak melompat jer bila tau akak dak kembali di persada blogging ni..rindu di hati ni hanya tuhan je yg tau..i like ur style..

pasal af7, teruskan komen setiap konsert..sy tunggu setiap komen kak..

psl rubisa, mmg suara dia best tp di tuh keluaran Mystarz LG..taknak la kang mcm kes Stacy, tak pasal2 gangstraz dpt nama Stcy mng Af6

Gidong said...

tapi Stacy memang best pun hahaha, gangstarz tu berkumpulan hahaha

theblabber said...

yeahh,,you're back. been following your blog since like 2005 i think. sila jgn tutup lagi.

makasih :)

Fiebie said...

ajami : hik, mana le akak tau ko minat dia. tapi dia tu terlalu biasa sangat lah.

kunang sepi. welcome back, terima kasih suka buang masa

gidong: bila nak amik gambar i terjun dalam sungai pulak. opsss

miezi: tu lah tu, suka tutup bukak tutup bukak kan menyusahkan orang kan

Kurt Kuden said...

FIbie!!!! lame taknampak akak!! yeahh!! rindunye tulisan ko kakkk
go kak go! aku pun sokong akim.. sore die sedap aa

imahlenggok said...

sambil call astro nak suruh jadikan KAU pengkritik Af7*

theotherme said...

yeayyyy..u r back!

Kelomok said...

sebelum ni STACY dri gangstarz..now ARIL dri gangstarz...mana lagi astro nk cilok..ek..

Mawi ada..
Siti ada..
Dayang ada..
Adlin ada..
Kenapa A.C pun ada? tataw..

peminat berbayar...dah bayar pun support mcm nak tak nak..

so lame..but will follow lite2 lah..

Azyze said...

Akak Fiebie, uols kembali ke takhta!

walaupun iols lambat sket (terlepas keretapi katanya), namun iols tetap kembali dan akan terus menjadi pembaca setia uols seperti masa lalu!

sambung cepat cerita abang pisau rambo ittew!

excitednya uols dan balik, imah dah balik, wohhooo! hari hari iols akan kembali ceria dan vass gittew! yihaa!