Thursday, July 14, 2011

Kota Kinabalu Day 3 - Kundasang

Oke, ini dah dikategorikan sebagai tahap gegeiih. Semata-mata untuk pembaca akak yang seramai 6 orang tu. Sanggup le aku update setiap hari ni. Macam takde kerja lain aku nak buat kan. Macam selama ni aku makan gaji buta sajork.

Come to think of it, memang pun.

Ada aku kisah.

Anyway, memandangkan i will be away for the next 5 days, for a special project with some selected pelatih penoreh getah, so i wont be able to update at least for a week. Ah sebab tu lah rajin nau mengupdate. Tak mau jadi macam kes dulu dulu janji nak update kisah Bali dan kisah Hatyai dan Bangkok hanya tinggal janji manismu sahaja.

Kali ini akak sendiri gigih, supaya next time bila akak dah tua, dan dah jadi Datin Seri akak leh baca balik post post lama ini dan reminiscing the old memory gituh.

Oke, untuk hari ketiga ini, akak bertekad bahawa akak mesti pergi melihat Gunung Kinabalu. Appointment akak dengan sorang student telah akak set pada pagi hari. Jadi bila dah settle, kita orang akan terus check out hotel dan menuju ke Kundasang.

Lepas check out, akak call kawan akak yang dah kenal lebih kurang 15 tahun melalui chatting tapi tidak pernah jumpa. Dia orang Sabah dan dia dah janji untuk carikkan kereta sewa yang harga murah di KK.

Di KK harga kereta sewanya memang mahal. Contohnya kalau di semenanjung kita boleh dapat RM70 untuk sebuah proton saga. Kat sana sebiji proton saga BML disewa pada harga RM160 je. Kalau 70 hengget ko akan dapat kancil sajork.

Kundasang terletak lebih kurang 70 kilometers dari Kota Kinabalu. Kalau korang nak jalan kaki boleh, tapi korang kena tinggal lah kat Sabah tu at least sebulan. Seminggu untuk ke kundasang, seminggu untuk pulang ke KK, seminggu untuk tinggal di Hospital dan seminggu lagi untuk mengurus pengebumian korang.

Jadi memandangkan akak tidak ada sebulan, akak terpaksa lah menyewa kereta. So deal punya deal, dia dapatkan akak sebiji kereta Proton Saga BML yang baru dan masih berbau kedai dalam harga RM120.

Kira sangat oke lah tu.

Sementara menunggu kereta di basuh, kita orang gi lah melepak di Asia City dulu. Bila dah dapat kereta kita orang pun memulakan perjalanan ke Kundasang. Akak confident sekali sebab akak bawak GPS. Tapi ntah apa hanjeng punya nasib tempat pencucuh lighter tu tak berfungsi dan kita orang perlu ikut arahan signboard sahaja.

Dengan lafaz Bismillah, kita orang pun memulakan perjalanan yang mengambil masa lebih kurang 2 jam, 70 Kilometers dan 2 Kilometers menaiki bukit dari aras laut.

TELUK LIPAT, Sepanggar

Perjalanan kita dari Bandar KK akan melalui Teluk Lipat yang sangat cantik sekali. Memandangkan kita orang bergerak agak lewat, jadi tak dapat lah nak lepak lama-lama kat sini. Turun kejab amik gambar je.

tangan sapa ntah.

hik

ONE BORNEO

Perjalanan nak ke Kundasang, Kaki gunung Kinabalu ini amat senang sekali. Jalan dia lurus je dengan dua kali turn sajork. Sapa yang tak jumpa memang tahap bengap peringkat baboon bontot merah berkuping sangat.

Dari teluk lipat tu kita akan menuju ke Sepangar dan kita akan nampak signboard ke UITM dan Ke UNIMAS.

Dalam perjalanan ke Simpang menuju ke Kundasang itu kita akan melalui One Borneo. Pusat membeli belah terbesar di Sabah yang diletakkan punya lah jauh dari Pusat Bandar.

Hazab sapa yang buat planning tu tah.

Takde sapa pun nak pergi tempat jin bertendang ni.

Depan sikit dari One Borneo kita akan nampak signboard yang mengarahkan kita ke Tamparuli, dan Kota Belud.

Ikut mana-mana pun boleh je, janji jumpa simpang ke Kundasang tu kita jangan tak amik pulak.

Ni akak tak tau jambatan apa. Tapi akak speku ini jambatan tamparuli gitu. Memandai aku je kan.

Dari Jambatan ini kita akan berjalan lurus je tanpa ada sebarang simpang ke kiri ke kanan, menuju ke kawasan lebih tengah Sabah. Jalan dia ada satu je, kalau kita teruskan perjalanan kita boleh sampai ke Sandakan, Pantai sebelah Timur Sabah.

Kalau kita lebih gigih kita boleh drive sampai ke Tawau gitu.

Untuk sesiapa yang fail geografi, boleh lah search Map Sabah ya.

PEKAN NABALU

Perjalanan melalui jalan dua lorong ini kadang-kala amat menakutkan. Di sepanjang-panjang jalan kita akan nampak signboard suruh berhati-hati ada tanah runtuh. Alhamdullilah hari tu keadaan cuaca amat baik sekali jadi jalan kering.

Walaupun jarak ke Kundasang ini hanya 70 KM, kalau kat KL ni 70 KM, setengah jam dah sampai. Tapi sebab Kundasang ini adalah 2 KM dari aras laut, meaning kita akan menaiki bukit sepanjang perjalanan. Jadi kita perlu bawak slow slow unless kita bersedia untuk terpelosok bawah lori yang banyak itu atau masuk surat khabar kerana mayat kita tidak dijumpai selama sebulan sebab kita terjun gaung di kiri kanan jalan.

Hik, over kan. Takde lah menakutkan gitu pun. Akak saja kasi suspen sajork.

Tiba-tiba, di satu selekoh kita akan bertukar menjadi jakun dengan serta merta bila kita akan nampak Gunung Kinabalu di depan mata kita. Seriously, pemandangannya amat mengagumkan. Gunung ini tersergam indah di depan, dan tidak ada apa yang dapat menandinginya. Gunung-gunung dan bukit bukau bersebelahannya adalah kecil kalau nak di bandingkan dengan Gunung Kinabalu ini.

Tak pernah akak lihat menda yang sebesar ini seumur hidup akak, kecuali perut akak sendiri.

*nanges

Tu diah, tak jakun ko kejab di buatnya. Dan ini adalah lebih kurang 50 Kilometer lagi ya sebelum sampai ke kaki gunung kinabalu.

Bila kita dah memandu lebih kurang dalam 1 jam setengah, kita akan sampai ke Pekan Nabalu.

Di sini ada menara Tinjau untuk melihat gunung Kinabalu secara total gitu. Tapi pekan Nabalu ini masih jauh dari Kundasang lebih kurang lagi 20 Kilometer.

Di Pekan Nabalu kita boleh juga membeli belah barang-barang kraftangan yang mati sedih hidup tak mau je banyaknya.

Kat sini kita dah mula merasa sejuk sangat macam di Cameron Highland. Lagi-lagi kalau ada angin bertiup perasaan itu amat sukar di gambarkan. Dan udaranya sangat menyenangkan dan nyaman sekali.

The smell of the air itself will make you happy. Nothing come close to what we always had in KL.

Pemandangan dari menara Tinjau Pekan Nabalu.

KINABALU PARK

Dari Pekan Nabalu, kita drive lagi dalam 10 KM, kita akan sampai ke Taman Kinabalu atau Kinabalu National Park.

Kereta boleh masuk, hanya bayar RM3 sekepala sahaja.

Di taman ini berbagai kemudahan disediakan dan banyak tempat menarik untuk dilawati. Kat sini juga kalau kita bernasib baik kita boleh tengok bunga reflesia yang berbau taik lembu itu.

Orang yang ingin memanjat gunung Kinabalu akak rasa akan bermula di National Park ini lah kot.

Ya kot? Ntah lah.

Tapi memandangkan masa takde, dan jam dah menunjukkan hampir pukul 5, kita orang tak boleh lepak lama di sini. Dan perlu meneruskan perjalanan ke Kundasang.

Thats my car!!!

KUNDASANG

Dari Kinabalu National park, kita memandu lebih kurang lagi 10 KM, dan kita akan sampai lah ke Kundasang. Yeah yeahhhhhhhhh

Menakjubkan.

Ketinggian gunung Kinabalu adalah lebih kurang 4.09 Kilometer. Bayangkan nak jalan 4.09 kilometer ini pun boleh semput, imagine kalau kita kena panjat 4 KM. Macamana rasanya ya.

Kundasang ini pulak lebih kurang 2KM dari aras laut. Kiranya, kita panjat gunung kinabalu tu separuh je lah dari sini.

Sebab kita orang lapar tahap kebuluran, kita orang singgah lah makan di sebuah kedai yang menjual Sup.

Makan sup yang panas waktu sejuk-sejuk memang mengasyikkan sekali. Dan ini lah first time akak makan agak sedap di Sabah. Bukan sebab lapar, tapi sebab sup dia sangat sedap. Tapi kedai ni lalat dia punya lah banyak. Nak makan kita kena buat tarian atau main badminton pada waktu yang sama gitu.

Cantikkan?

Lepas makan, kita orang pun mula mencari tempat tinggal. Memandangkan kita pergi waktu hari biasa. Jadi tak ramai orang. Banyak hotel dan resort untuk di pilih.

Tapi sebab nak advanture punya pasal kita orang pilih Dave Bed and Breakfast. Sebab nama dia glamour gitu. Walaupun sebenarnya tempat itu sangat scary sekali.

Lagipun, situ je murah, satu kepala RM20 hengget je. Scary pun scary lah.

Ini pemandangan dari Bilik akak. Tangan sapa ntah tu. Hik

Serious motel ni scary sekali. Malam malam bunyi hanjeng menyalak sebelah tingkap. Dan motel yang boleh memuatkan lebih kurang 40-50 orang tu hanya kita dua je duduk. Kemudahan dia oke je, nasib baik ada air panas. Satu bilik ada katil untuk 8 orang. Dan satu rumah ada 4 bilik. Keseluruhan motel ni ada lebih kurang 4 pintu. Hazab sangat.

Feeling bayar 20 hengget nak layanan five stars ni.

Dan jangan feeling-feeling nak keluar makan malam, sebab lepas kul 7 tempat ini jadi gelap gelita dengan kabus dan sejuk bukan main. Dan semua kedai tutup. Kita orang mati kutu tak tau nak buat apa. Jadi duduk je lah pandang satu sama lain gitu.

PASAR KUNDASANG

Pagi-pagi esoknya, keadaan bertukar menjadi ceria semula. Dengan hingar bingar kereta dan orang ramai. Dan pagi tu lah pulak takde elektrik, jadi pemanas air tu tak berfungsi.

Jawabnya akak mandi air sejuk yang sejuknya sampai ke tulang gitu.

Bila akak dah siap siap mandi, nak pakai baju. elektrik hidup balik.

Akak mengambil masa lebih kurang 1 jam untuk menyumpah seranah di dalam hati, sebelum meneruskan aktiviti seterusnya bila hati akak mula cool down.

Ini pemandangan dari bilik akak waktu pagi. Cantik sangat.

Pastu kita orang gih tengok tempat jual sayur-sayuran dan buah buahan di Kundasang.

Setelah puas melihat keadaan sekeliling dan membeli belah buah-buahan dan makan breakfast. Kita orang pun melakukan perjalanan pulang lebih kurang jam 9 pagi ke Kota Kinabalu semula. Kita kena balik awal sebab perlu mengejar Feri ke Labuan yang akan bergerak jam 1 petang.

Seperti biasa perjalanan akan mengambil masa lebih kurang 2 jam jika kita bawak secara berhemah.

Kundasang adalah salah satu perjalanan yang tidak akan akak lupakan seumur hidup akak. Peluang untuk melihat gunung tertinggi di Asia Tenggara dan antara gunung tertinggi di dunia ini merupakan pengalaman yang sangat berharga. Walaupun tak panjat gunung ni, dapat peluang melihat keindahan dan keagongan ciptaan tuhan ini sendiri adalah amat menakjubkan.

Good bye, Kinabalu. I will miss you.

Wilayah Persekutuan Labuan, here i come.

The End, part 3.

p/s: Sila klik gambar untuk gambaran yang lebih besar gitu. Sampai sekarang, gambaran gunung kinabalu itu tidak lepas dari minda akak. Kadang-kala teringin pulak nak memanjat gunung ni. Tapi akak tunggulah gomen buat kereta cable ke atas tu kot.

p/p/s : Gunung Kinabalu telah di takrifkan sebagai salah satu World Heritage Site. Keadaannya tidak akan di ubah untuk dinikmati oleh generasi-generasi akan datang. Malaysia adalah satu-satunya negara di dunia yang ada dua Heritage Site. Satu adalah Gunung Kinabalu, satu lagi adalah Gua Mulu di Sarawak.

QASEEH HATIKU QASEEH said...

akak..sy baca n3 awak sgt2 lah lucu..can imagine ur pnya feeling n perwatakan bla d sabah..rmh sy2 dkt dgn 1borneo..lenkali dtg bg tau la sy bole bw jln2..n my nebor pn ada bisnes keta sewa mo keta kecik smpi yg ke besar2 mcm bas pn ada..jadik akak bole bwk member ramai2 g kundasang..lalat d kundasang mmg byk..x tau napa..tp org kc tau tmpt sejuk mmg gtu..n klu stay d pine resort sgt2 la cantik..tp mahal la..tp tmpt tu sgt cantik..view nya exactly facing tu gunung kinabalu..d kundasang ur can jln2 byk tmpt lg..or ur can stay d homestay yg btl2 d kaki gunung kinablu..n bole mandi air terjun...anw ur n3 dr awal psl kk sy suka baca n mmg byk yg melucukan bla sy baca..;)

monstorious wife said...

'Seminggu untuk ke kundasang, seminggu untuk pulang ke KK, seminggu untuk tinggal di Hospital dan seminggu lagi untuk mengurus pengebumian korang.'

Aiyohhh...keji tau akak konsep seminggu katanya... nak pengsan aku gelak.Akak kan banyak maasa terluang konsepnya pelatih penoreh getah cuti sampai bulan 9 kennnn?

deasa said...

finally
entri yang ditunggu

kak, saya nak ciluk segala info psl KK kat belog akak ni..

minggu depan nak pegi,
baru gigih nak studi

i lioke

hOtMaMa said...

gegeh kan update entry berpart2 tp mak suka noksssss... menggeletek sanubari mak membaca jalan penceritaan.. giteww!

melati said...

noks,
tambah sorang lagi pembaca blog ko, dah jadi 7 org, hihi. Teruslah update

apiz said...

akaks...
bagus sgt entry konsep kembara gituu... ada correction skit laa akak.. nama tempat tepi pantai tuh bukan Teluk Lipat tapi Tanjung Lipat... mkn seafood kat sana sedap tauuu!!!
p/s : awat ari tuh privatekan blog nih??? musykil...

SINORA said...

hiii fb.. sayang u dgn post kembara kk ya. oh ya.. itu bukan jambatan tamparuli yg dlm lagu tu ya. kundasang banyak lalat tp itu lalat sayur ja.. tak dpt terbang tinggi tu sbb gemuk sayur kan.. kundasang pun tak berapa sejuk lagi sekarang bebanding dulu. lain kali kasi tau kalau mau jalan2 ke sabah lagi dgn kawan2.. boleh la ke kiulu hingga ke ulu2nya utk merasa cabaran sebenar. yg penting puas bekayak d sungai kiulu.. wah, sayang pekan nabalu pekan kecil kan.. bukan senang nak majukan tempat tu.. mungkin dorang nampak tp.. lombong emas malaysia bah tu. tak sabar tunggu post baru. tq fb.. & sukses ya.

cacah said...

bestnya.... rasa sejuk kundasang tu sampai sini... harus plan trip ke sana tahun ni jugak... thanks akak... sharing yang best sekali!

Najib Ariyan Ali Basha said...

memang betul kat situ lah tempat nak memula naik gunung kinabalu... betul ker malaysia the only country yg ada dua heritage site... wahhhh abg bear dah pun melawat kedua dua tempat tu... bestnya rasa... bangga nko

zan said...

entry ni best..kelakar tp sgt berinformasi. Syg la x ada entry ke ranau & kinabalu park utk guide sy yg akan ke sana mid mac nnt. cmnpun..sy suke3