Thursday, June 3, 2010

Legenda Budak Setan


Hari ni kita nak buat movie review.

Yesterday was a movie day out of the Yaya Phat Sister, and we decided to watch Lagenda Budak Setan, a movie adapted from Ahadiat Akashah very old novel (lebih kurang 20 years) while he was very naive and fresh in this writing novel.

Kalau sesiapa yang rajin membaca novel melayu, especially novel-novel cintan cintun akan menganggap dan mengangkat Ahadiat Akashah ini macam Lynne Graham of Mills and Boon lah kiranya. well minus the sex sex scene lah.

His novel is always sweet with a little tinge of tragedy with almost very happy ending at the end. And Ahadiat Akashah stories always injected a light humor in the storyline. What best way to keep readers attention other than elevate the plot with happiness and kills everything with tragedy. A sure sell concept.

At the time when there isn't any internet, blog or networking website, reading novels or just reading is a favorite past time for almost everyone who can read, a trait that is almost lost by everyone in the world, including university's students. And reading lite novel is very popular.

And kalau sesiapa yang dok baca Ahadiah Akashahs book, akan tau Lagenda Budak Setan ini adalah sebuah trilogy. Jangan ingat Lord of the Rings je ada trilogy tau. And LBS was not the best of his book, although i was one of the best selling novel in Malaysia of all times. The story gets better with the next novel.

So bila sebuah novel yang berusia lebih kurang 20 tahun ingin di buat movie, my expectation was set very high.

Masa akak tengok tu, dan melihat produksi kerja yang berkaitan dengan karya ini yang kebanyakkan bukan orang tempatan, termasuk lah dua nakhoda utamanya pengarah dan pengarah visual, sorang kelly ng, seorang mat salleh.


So sebelum akak menonton filem cinta suci murni remaja ini akak telah benchmark kannya dengan filem Ada Apa dengan Cinta. Forget my heart yang terlalu cliche dan Ayat-ayat cinta yang terlalu artistic. Ada Apa dengan Cinta adalah filem yang sepatutnya ditewaskan.

Malangnya, akak agak kecewa... ia gagal segagalnya, within the context of the people working in this movie.

To me, filem ini jangan kata nak tewas filem Indon atau Siam, filem melayu macam Popadom dan Cinta adalah lebih hebat dari filem ini.

Sebelum itu mari kita lihat sinopsis sepintas lalu.


Sinopsis

Lagenda budak setan adalah kisah mengenai Janji. Orang melayu memang ada masalah dengan janji. Orang melayu kita akan tepati janji, tapi lambat. Macam nak gih mana-mana lah, kalau janji jumpa kul 3, kul 4 baru sampai. Alasan traffic lah dan sebagainya. Bila call cakap on the way.

Filem ini pun pasal janji melayu. Janji lembab dan lambat. Janji di buat, di tepati tapi its a little bit too late, and almost to late.

Filem ini mengisahkan seorang boboy bernama Kashah lakonan Farid Kamil (kat malaysia ni dah takde orang lain ke nak berlakon jadi hero???) yang berjanji akan membenci perempuan sebab boboynya telah di cili oleh emaknya semasa kecil. Tapi kebencian nya pada perempuan tak nampak pun dan tidak difokuskan pun, sebaliknya awal-awal dia di potray sebagai lebih sebagai seorang don juan, yang ada attitude problem with everyone yang bukak geng dia which i think defeat the purpose of this movie.

And dalam one of his stupid stunt, dia hampir menyebabkan Ayu (Lisa Surihani) mati tercekik. Dan somehow disebabkan oleh kecantikkan Ayu ini menyebabkan dia terus berubah menjadi baik dan suka perempuan, yang tak tahu pun dia ada masalah dengan perempuan sebelum ini.

By the way, Lisa Surihani memang superb.

Dan nak dijadikan cerita, mereka bercinta dan membuat janji-janji.

Tapi Ayu, sudah pun dimiliki oleh Azmi yang telah pun mencocok pepetznya satu ketika dulu, dan you know lah orang melayu kan. Kalau pepetz telah dicucuk makanya gunung berapi lah kan, tapi nan ado. Ala-ala, farid kamil just frust tutup mata dan its oke gitu. Ala-ala kalau tak bagitau dia takde vagina yang segar pun takpe.

Azmi pulak is a conniving bastard played by Que Haidar, whose love to Ayu masih tidak luntur dan sayang gila. Somehow Ayu hates him for whatever reason pun tak tahu lepas dia sanggup menyerahkan pepetz nya untuk di rodok.

Lepas kena rodok marah lak si Azmi.


Helloooooooooooo??? it takes two to tango.


So kebencian dia terhadap Azmi menjadi-jadi sampai mak kandung dia sekali pun dia benci lah. Tapi one day mak dia sakit, dan sebelum mati mak dia sempat pesan suruh Ayu kahwin dengan Azmi, tapi mak dia tak mati pun. Malahan sihat walafiat macam tak pernah sakit pun selepas itu.


Tapi masa tu ayu kahwin tanpa kerelaan dan kashah tak tau sebab dia gih masuk hutan gih buat research dalam hutan sorang-sorang dia walaupun dia adalah undergraduate yang mendapat dana dari University, yang tak pernah di buat orang, mengalahkan doctorate degree holder yang ditaja oleh National Geographic gitu.

WOWWWWW


Anyway, bila dia balik dia dapat tahu yang Ayu dah kahwin, dan dia frust sampai terduduk. And that is it.

Apa yang dia tak tau ialah, Ayu lakonan lisa surihani yang putih melepak tu dah mengtransform muka dia menjadi anak mami pulak yang tanned lite lite selepas eksiden. Maybe masa dia buat plastic surgery itu dia buat tanned kulit sekali.

Anddddddd....


dalam tempoh setahun... dia kahwin - eksiden - plastic surgery - open up a successful company - own her own bungalow - and takes Kashah as one of his employee. and have a new identity iaitu Emilia.


WOWW...

The family must be bloody rich maybe.


Anyway, Kashah somehow bercinta dengan Emilia and they got married, tapi sebelum tu Emilia sempat hilang ingatan, dan she eventually died of labour complication, kat hospital KMJ????

oh my god, what is this 1940s???

Maybe she died because, dia mengandung terlalu lama sampai 3 tahun, sebab bila anak dia lahir je melalak macam budak umur 3 tahun.

And masa semua ho-hum ini berlaku, wujud seorang wanita nama Katrina (lakonan Fazura) yang syiok kat kat Kashah.

Oke-oke it is in the novel, so shut up and just bear with it.


Review: The Bad

Filem ini terlalu lembab dan draggy. Banyak scene yang tak perlu di tarik-tarik menyebabkan jadi macam dokumentari dan iklan. Contohnya scene main bola, scene naik boat, scene mak sakit, scene memacam le yang tidak membantu menguatkan cerita pasal Kashah yang budak setan. Nama pun budak Setan, tunjuk le dia setan sikit. live up to the expectation gitu kan.

Filem ini macam dilakonkan oleh beberapa orang je. Pelakon extra lain macam tak perlu dan menyebabkan mereka buat expression-expression tak perlu dan over acting, macam kawan-kawan Kashah itu, in particular yang sorang pelakon muka cam mamak tu. I don't really know why he is there, and why should he make stupid face amateurish acting tu.

And transition kesedihan itu yang patut di pass around tak sampai. Contoh kisah sedih Ayu patut di sampai kan oleh Raja Farah lesap macam tu, dan kesedihan mak dia meminta dia kahwin lesap, dan banyak lah the "ohhhhhh" moment yang nak grab the attention of the viewer to be sad takde. Hasilnya ramai orang ketawa dalam panggung wayang.

Dah paling haram sekali adalah lakonan hebat Lisa Surihani yang mantap dan meletop yang penuh emotion dan expensive expression di gantikan dengan pelakon baru yang emotionless, keras macam kayu dan hancur. It wasnt entirely bad, tapi Ayu kedua atau Emilia itu bukan tandingan Lisa Surihani.

Filem ini terlalu mengikut chapter, macam baca buku menyebabkan kita rasa bosan nak tunggu satu scene dan satu scene. Sebab dalam movie, tak payah lah nak adapt macam tu sekali. Baik amik pengarah Malaysia je. Dalam movie kita leh pergi here and there and main dengan plot sub plot, and cerita dalam cerita, window dalam window, you know just to make everything more interesting dan logical, instead of following the chapter sebiji macam dalam buku.

Lagu dalam filem ini ada satu je. Lagu tu sedap, tapi bila dah berulang-ulang kali sampai 100 kali orang jadi bosan le pulak ya. Macam tak mampu ke nak buat satu album OST terus gitu.


Review : The Good

Lisa Surihani adalah sangat-sangat fantastic. Dia ada segalanya untuk menjadi primadona filem Malaysia. Ala-ala move over Fasha Sandha. Dia cantik, lakonan dia mantap dan bersahaja, body language dia hidup, dia connected with the other actor/actresses dengan baik, she has a nice voice and almost sexy and she don't need to have a cheap plastic surgery memanjang kan dagu atau memancungkan hidung atau menembamkan pipi macam kebanyakkan pelakon-pelakon di Malaysia.

Que Haidar: Orang cakap itu lah Que Haidar, nothing new about him sebab memang dia mampu buat semua tu. Tapi dia memang superb actor. Lakonan dia sangat ikhlas dan cukup manis, masin, masam nya. Tak over do it dan scene masa gaduh dengan Lisa Surihani tu was one of the best lah dalam Malaysian Cinema. Memang menangkap sekali.

Camera work filem ini adalah sangat best, tapi kadang kala terlalu best ada part-part tu macam menonton documentary pulak.


Overall Review

Secara generalnya, filem ini oke, tapi disebabkan ia di adaptasi dari antara novel yang terpopular di Malaysia oleh antara novelis paling terkenal di Malaysia, mungkin akak je yang terlalu meletakkan high expectation.

I was looking forward for a good execution, so kita boleh bangga dengan filem ini dan boleh dikongsi bersama orang Indon ke, macam filem-filem Indonesia. And akak put a too high expectation macam filem Ada Apa dengan Cinta.

Again macam akak cakap tadi lah, to me Lagenda Budak Setan was not the best of Ahadiat Akashah work. So, filem kedua dari siri novel ini harap lebih baik, sebab itu lah janji penerbitan pada penonton bila dia cakap "Sekian bahagian pertama" pada pengakhir filem. Maksudnya, dia berjanji akan ada bahagian-bahagian seterusnya.


Itu je lah review tak perlu ini. I wonder ada orang baca ke lagi blog akak ni. Samada still significant untuk aku menulis blog dah.


Oke lah... Adios dan chowwwwwwwwww cinnnnnnnn cauuuuuuuuuuu

15 comments:

@xiM said...

thanks for the review..
i would love to watch this movie too..

Moose said...

review yang sangat mantap dengan sinopsis yang buat aku rasa...aaaa macam tak payah tengok sebab dah tau cita dari blog akak fiebie.

tapi nak tengok jugak sebab banyak orang cakap lakonan lisa surihani bagus.

Pnut said...

ya macam ko juga, tinggi beno le harapan aku kat filem ni.. tapi bila baca review terus sentap la..
dulu-dulu kumpul duit jual nasi lemak nak beli novel-novel ahadiat akashah ni..

cyruscope said...

jagan berhenti menulis.. aku peminat kamu. tehehe

Intan and The Boys said...

saya tunggu2 kemunculan fiebie tau!

ok. thanks for the review. memang teringin sangat nak tengok citer ni. dan expectation saya pon tinggi. bila tau camni, saya tak la mengharap sangat dah.
:)

Along said...

ya rabbi, terima kasih tuhan kerana ada yang telah meluahkan rasa isi hati saya sejibik sejibon lepas tengok LBS smlm.

rasa cam nak kopipes plagiat terus.

very frustrating that film or was it I was expecting too much?

i freakin hate the close up shots, kamera gerak2 pening :((

*emosi tak abes dr smlm*

Fiebie said...

betul tu along..

lupa nak tulis tambahan tu. close shot muka, pastu si farid kamil tu dah le tinggi, lisa nampak paras hidung je. sakit hati aku

monstorious wife said...

cemana tuh mak dah pose2 beli tiket untuk esok sekali je terbaca spoiler??? larikkkkkk!!!

Normi said...

Tunggu youtube upload version jer lahh...

Anynomous Fan said...

kita sependapattttt!!

kakak slalu2 la apdet blog. iols suka je baca! hiks ;P

mariah said...

Terima kasih daun keladi, fiebie.......Selalu-selalulah update lagi.

Bolok Whot said...

bila dia x focus kt kesetanan bdk setan tu mmg spoil la.. lom tgk lagi dan mmg x bercadang nak tgk.. lagu lam filem tu je yg sedap kot..
nice review.. gud job!

@rep said...

ada.. blogger femes mesti ada follower..

Pnut said...

dah tengok, dan dah kecewa.. laki akak tak pernah baca any Ahadiat novel, apatah lagi LBS, maka dia taktau apa-apa..eheheheh

dan banyak beno watak tiba-tiba.. dalam filem ni membuatkan suck sangat kualitinya

supirku said...

Tulis terus blog fiebie! I ngefan u sejak skolah tertiary lagi.

Btw, agreed on part que ngamuk scene tu antara best lakonan scene ive ever seen. Lakonan superb dan ikhlas. I love lisa too! She improved greatly dari cite im not single dulu.